De kids.... - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Rieneke Moerland - WaarBenJij.nu De kids.... - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Rieneke Moerland - WaarBenJij.nu

De kids....

Door: rieneke moerland

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

17 November 2004 | Roemenië, Oradea

Hallo lieve mensen,

Als eerst wil ik nogmaals zeggen dat ik het heel tof vind dat er zoveel mensen reageren op mijn stukjes. Het doet me echt heel goed te weten dat er zoveel mensen met me meeleven!

Afgelopen vrijdag middag heb ik met drie Roemenen de snoezelkamer in orde gemaakt! Hij is echt heel tof geworden, SUPER! Zaterdag ben ik meteen nog even heen geweest om er met kinderen naar toe te kunnen gaan (ik kon gewoon niet wachten tot maandag). En echt de gezichtjes van die kinderen... ze waren zo onder de indruk en genoten zo onwijs! Toen schoot echt door mijn hoofd: Rien daarom ben je hier! Om er voor te zorgen dat de kinderen op deze manier kunnen genieten in hun leventje waarin niet al te veel te genieten valt! Er was alleen een jongentje wat niet in het ballenbad durfde... hij was bang dat hij moest slapen. Het ballenbad bestaat nu nog uit een houtenledikant met daarin een aantal ballen. Dat moet dus nodig veranderen en er moeten veel meer ballen in, dus we zijn druk op zoek naar meer ballen en een (plastic)zwembad... maar dat gaat vast helemaal goed komen!

Heb ook nog met een meisje gewerkt dat normaal vastgebonden in bed ligt.... ze is self aggresive en slaat anderen en zichzelf nogal! Ik had haar losgemaakt en mee genomen naar de speelkamer. Ze genoot er zo van . Op een gegeven moment probeerde ze mij ook te slaan, ik denk omdat ze meer aandacht van me wilde, maar ja dat is het risico he...;) Heb ook een hele tijd met haar door de gang gelopen en twas zo heerlijk voor haar om even vrij te zijn .... Twordt steeds duidelijker waarom ik daar ben;)

Gisteren ben ik ook nog naar section 5 geweest. Dit is de afdeling waar Ovidiu ligt. Maar helaas was er geen een verpleegster bereid om de luier van hem te verschonen dus hij kon niet mee. Wij mogen namleijk geen luiers verschonen en voordat de kinderen met ons mee gaan moeten ze eerst een echte luier om. Normaal gesproken hebben deze kinderen namelijk gewoon twee katoenen doeken om zich heen, als luier! Ik baalde er stevig van en was ook wel wat gefrustreerd.. konden ze het niet even opbrengen om die kinderen te verschonen.. niet dus.. Tja dat is dus ook Roemenie en daar zal ik mee moeten leren leven op een of andere manier! Gelukkig zijn er nog genoeg andere kinderen die ook mijn aandacht en liefde kunnen gebruiken maar toch!

Ook ben ik weer een aantal keer naar het kinderziekenhuis geweest. Ik kan er niet helemaal aan wennen hoor. Het is zo triest om er soms kinderen te zien liggen die zo mager zijn dat hun botjes soms maar iets dikker zijn dan mijn duim. En dan ook nog ziek. Ze worden dan soms behandeld of krijgen weer en infuus in gebracht en worden dan huilend weer in hun bedje teruggelegd.... wel hartverscheurend hoor!
Een van deze ventjes is wel een beetje mijn mannetje geworden hoor. Wat een heerlijk ventje is dat zeg! Hij heet Anniko, is ongeveer 13 maanden oud en ligt al een aardig tijdje in het kinderziekenhuis. Hij loopt heel erg achter in zijn ontwikkeling. Hij kan niet zitten, laat staan staan, hij kan knijpt niet in mijn vinger als ik die bij zijn handje houdt, hij kan zichzelf niet optrekken aan zijn armpjes, wanneer ik hem vasthoud, en heeft over het algemeen gewoon heel weinig kracht. Als je hem ziet zou je hem niet ouder dan een half jaar geven, maar door zijn gezichtsuitdrukkig kun je wel zien dat hij ouder is. Het is zo een wijs mannetje.. lacht veel en geniet er zo van als je hem oppakt. Constant zoekt hij contact met me door naar me te kijken met ogen alsof hij vraagt, hallo kijk eens naar me, ben je er nog? Het liefst zou ik dit ventje mee naar Nederland nemen. Natuurlijk kan het niet en dat weet ik zelf ook wel! Maar als je nu kijkt naar zijn lichamelijke conditie dan ziet zijn toekomst in Roemenie er heel triest voor hem uit! Dat wordt dan waarschijnlijk Leagen (als hij nog lang in het kinderziekenhuis blijft liggen) en dat wens ik een kind toch echt niet toe! Maar ja.... het enige wat ik kan doen is hem zoveel mogelijk bezoeken, banaan mee nemen en met hem spelen en bidden dat er ene pleeggezin voor hem komt. Dat God voor hem zorgt. Ik zou jullie dan ook allemaal willen vragen of jullie voor de kinderen in het kinderziekenhuis en in leagen willen bidden! Ze hebben jullie gebed zo hard nodig!

Daarnaast merk ik ook dat ik hier in Roemenie veel meer moeite heb om etenswaren weg te gooien... Vaak leggen we het dan of voor het huis neer op het hek, of we lopen door de buurt om het aan een van de zigeuners te geven. Het is me nu al een paar keer gebeurd dat ik langs een vuilniscontainer liep en een paar benen er uit zag steken (omdat iemand er op zijn kop inhing) of een hoofd boven de rand zag uitkomen. Op zoek naar het eten wat anderen weg gooien maar voor hun heel kostbaar is. Als je dit zo leest klinkt het misschien lachwekkend maar het is zo triest... en zo tegenstrijdig allemaal!

Nou nu hebben jullie weer een beetje een beeld van wat ik hier allemaal uitspook in Roemenie en hoe mijn leventje er hier ongeveer uit ziet! Verder geniet ik ook enorm hoor van alles en de rust.. ik moet hier veel minder dan in Nederland (zoals jullie allemaal wel weten was ik nog al een bezige bij!)

Tot de volgende keer,

ciao

Liefs Rien

  • 17 November 2004 - 17:37

    Marieke Lammers:

    Lievie Rieneke,ik heb met tranen in mn ogen je bericht gelezen.Zelf heb ik zoals je weet ook in kindertehuis in roemenie gewerkt,en zie alles precies weer ogen!Wat vreselijk dat de kinderen daar zoveel liefde tekort komen!Maar wat heerlijk Rien.. dat jij op die plek gebracht bent!Weet je gedragen door HEM,die je kracht geeft!Ik bid voor je,voor jou..de kinderen in het tehuis,en in het ziekenhuis!Denk aan je!
    God bless you!
    Liefs Marieke Lammers

  • 17 November 2004 - 17:53

    Lisette:

    Hoi,
    hoe is het daar?zo te zien heb je het ook naar je zin!leuke foto's trouwens.bedankt voor het kaartje!leuk plaatje die hond!heel veel suc6 nog.en heel veel plezier.doe de groetjes aan Linda.heel veel
    -xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes
    je zusje lisette

  • 17 November 2004 - 18:06

    Marjan:

    Hoi Rien.
    Inderdaad erg ontroerend wat je ons allemaal laat weten.Je kan je dat hier niet voorstellen.Door jou verhalen gaat het toch meer voor ons hier leven! Ik kan me ook zo voorstellen dat je zo anders terugkomt dan dat je weggegaan bent!! Zou wel eens bij je om een hoekje willen meekijken.Hoewel....lijkt me ook wel erg moeilijk. Nou meid ik wens je alle sterkte toe die je daar nodig hebt.Fijn dat je ook nog kan genieten. Veel moed en enthousiasme toegebeden van Marjan, Martin en de kinderen.

  • 17 November 2004 - 20:47

    Mama:

    Hoi Rieneke,

    Wat fijn dat je je zo op je plaats weet daar in Leagen. Heerlijk ook om te lezen hoe de kinderen, en jij natuurlijk ook, genieten!!!!!Triest dat buiten Leagen de kinderen en volwassenen eten moeten halen uit de vuilnisbak. Het is moeilijk niet alles op je nek te nemen he. Je kunt nu eenmaal niet overal te gelijk zijn. Maak je maar geen zorgen om dat badje voor je "ballenbad" want dat komt er wel hoor. Verder wensen we je veel kracht en wijsheid toe maar bovenal veel liefde voor de kinderen. Weet dat de Vader ze kent, dat ze van waarde zijn en een parel zijn in Zijn hand!!
    Tot bels,

    papa en mama

  • 18 November 2004 - 20:10

    Mirjam S.(vriendin Van Leo):

    Hee Rieneke,
    Ik kwam via leonieke op deze site terecht en ik heb je verhalen gelezen. Ik kan me haast niet voorstellen dat die kinderen zo weinig aandacht krijgen en worden vastgebonden, vreselijk gewoon! Maar wat goed dat jij en anderen dit werk doen zodat die kinderen ook eens kunnen lachen en de nare dingen kunnen vergeten. Daarom wens ik je ook veel succes met dit zware maar goede werk!! Groetjes, Mirjam

  • 18 November 2004 - 20:23

    Miranda Bax:

    Heeej Rieneke!!

    Eindelijk een berichtje van mij:P
    Fijn om te lezen hoe je het daar hebt en wat je allemaal doet!:)
    Veel Suc6 en sterkte met alles!!
    Ik zal voor je bidden!!

    -xxx- Miranda

  • 18 November 2004 - 20:24

    Leonieke:

    Heey Lieverd!!!

    Hoe is het nu daar meid??
    Hier is alles wel goed... Lekker rustig allemaal en op school gaat t ook allemaal goed...:-) (had trouwens een 7.4 voor die rekentoets...hij telt alleen niet mee, maar je moet m wel vold hebben ofzow...dus dat heb ik iig:-)) Met korfbal gaat t ook allemaal wel goed!:-) Afgelope zaterdag, moeilijke wedstrijd gehad, maar 8-8 gelijk gespeeld, btj jmmr want we hadden kunnen winnen...maar tog is 8-8 wel goed!!!:):).... Arie is ook weer terug in de A1, duz.....
    Hoe is et daar allemaal!???
    Hoe is het met de kids enz?? In het ziekenhuis, Leagen enz!?

    Nou hey meid! Ik hoor wel weer van je en ik zal ook snel weer van mij laten horen!!!

    Dikke knuffel, Khou van je! en vergeet niet dat we aan jou en de rest denken en dat we voor jullie allemaal bidden!!!

    Dikke knuffel!!

    Je "kleine" zussie ;-)

  • 20 November 2004 - 15:22

    Erika:

    He rien, echt super leuk die foto's. Lijkt me wel gaaf dat je dat daar allemaal kan doen. Echt wat voor jou :)
    Mail je nog!

    Liefs Eri

  • 20 November 2004 - 15:41

    Harm:

    hey rien alles gaat wel lekker he zo te lezen mooi zo toch? moest trouwens ook nog de groeten doen van de koffiebar, jammer dat je er niet bij was gister bij de filmn8 want iedereen behalve jaco en ik sliep dust was een beetje saai!! succes daar he verders

    groetjes harm

  • 21 November 2004 - 12:08

    Leow:

    Heey rien! Echt superleuke foto's hey! tenminste niet echt leuke foto's, maar wel gaaf dat je fotos kan maken...dan weten we een beetje een gezichie bij al die namen die je noemt:):) hihi...die foto waar: mijn meiske.... onderstaat...dat is echt een poepie....echt een superlieve foto hey!! zo en lief koppie:):)

    nou hey schat ik spreek je snel weer!!!

    Dikke knuffel ik hou van je!!!(K)(K)(K)(L)joew!!

    Leow

  • 21 November 2004 - 12:11

    Madelon (van Zkc):

    hallo hoe is het daar in Roemenië?? Ik weet niet of je me kent?? Maar in elk geval leuk dat je dat werk doet!!

  • 21 November 2004 - 19:50

    Marlies:

    Hey lieve zus,

    Heb je net lekker ff aan de telefoon gehad hoor, Wel beter dat die dingen er zijn, want ik vond het wel ff fijn je stem te horen:)
    WAt een fotootjes zeg,echt gaaf dat je wat voor die kids kan betekenen.
    Nou ik hoor snel weer wat van je!!

    Hou van je!!xxx

  • 22 November 2004 - 08:56

    Mama:

    Hoi die Rien,

    Wat denk je??? Ik heb in iedergeval 2 zitzakken voor je voor gebruik voor kinderen boven de 18 mnd.
    Geweldig he!! Heb een mailtje gestuurd naar de fa.Weijers @ Co in Zelhem en kreeg bijna direkt een mailtje terug dat ze 2 zitzakken hadden liggen. Ze bezorgen ze bij ons thuis en wij zorgen dat ze bij jullie komen!!!
    Heel veel blije groetjes

    Mama

  • 22 November 2004 - 13:53

    Pepernoten En Snoepgoed:

    Hoi Rien,

    Zijn vanmiddag ff de stad ingeweest en hebben Ruim 2 Kg pepernoten en twee zakken schuim ingekocht.
    Reeds verpakt en worden vanmiddag verzonden. Dus als het net zo snel gaat als het eerste pakket meot het er net voor 5 dec zijn.

    We horen het hier wel.

    Succes namens iedereen hier met je werk!

    JE vader

  • 22 November 2004 - 14:09

    Harm:

    hey rien alles gaat wel lekker he zo te lezen mooi zo toch? moest trouwens ook nog de groeten doen van de koffiebar, jammer dat je er niet bij was gister bij de filmn8 want iedereen behalve jaco en ik sliep dust was een beetje saai!! succes daar he verders

    groetjes harm

  • 23 November 2004 - 16:20

    Kim:

    He Rien! Klinkt zwaar, maar goed! Ga zo door!Smile van mij!

  • 24 November 2004 - 12:54

    Leeoow:

    hey zus!!!

    hoe issie meid?? Ik hoop dat het allemaal een beetje goed gaat!?
    Ik zit nu op school, moest opdrachten doen voor engels, en heb ze al af...dus dacht ff me zussie checke;-)

    Echt als je die foto's zow ziet joh, echt zielig, maar wel zeker gaaf dat je dat werk daar doet!!!!(Y) you go girl!!!;-)

    Heb je t al gehoord van mama....van die zitzakken!!!!En we krijgen waarschijnlijk ook rolstoelen etc..!!!!!! Echt zooow gaaf...:-) Je mailt een bedrijf en krijgt zulk bericht terug.. echt stoerrr... Niet altijd positief, maja dan kijken we weer ergens anders...tog al 2 zitzakken, rolstoelen kunnen regelen dus das echt superr... Ik heb nog geen bericht gehad over die luiers en zwitsal; wat ik je vertelde op msn. Dus dat is nog ff afwachten, hoop dat het gaat lukken en anders kijken we gewoon weer ff verder...pa had een ander bedrijf gemaild en die hadden net hun voorraad ergens anders heen gestuurd, maar ze gaan weer sparen en dan bellen ze ons als ze een aardige voorraad hebben en dan sturen ze het naar ons of meteen naar jullie, weet niet psies hoe het zit, (ook luiers trouwens;-)) maar wel superr gaaf!!!

    Nou hey meid...ik moet weer gaan want we moeten ffies pauze houden en dan zow weer verder met de les...tot kwart voor 4 nog...Heb echt geen zin meer!!!!pfff...;-):-)
    en dan meteen door naar trainen....Dat is dan wel weer leuk...

    Nou hey meid...succes van alle meiden hier ook....we hebbe et af en toe wel es over je howr!!;-):-)

    Dikke knuffel en hou je taai he meid!!!!

    HOU VAN JE!!!!!!

    Je "kleine" zussie Leow

  • 24 November 2004 - 14:26

    Tjitske:

    he rien,
    alles goed hoor hier, maarre wat leuk dat je zo goed met die kindertjes omgaat. Echt waar hoor, ze zullen gek op je zijn. Leuk he, dat zo'n klein beetje aandacht zoveel met ze kan doen en een beetje crea bea en ze stralen gewoon. Ik bewonder je werk hoor en denk ook wel eens terug aan Afrika, daar werkten we ook met wat we hadden!!! trouwens we zijn net een jaar terug!
    he lieve rien, als het kon dan verpakte ik een beetje liefde in een pakje en dan kon je dat uitdelen, maar bij deze zal het ook wel goed komen. Bid voor je hoor, iedere dag!

    veel liefs van tjits

  • 25 November 2004 - 13:40

    Gideon:

    Hey Rien,

    een heel indrukwekkend stuk heb je hierboven geschreven. dan realiseer je maar weer hoe goed wij het hebben. wat een fantastisch werk doe je daar, ik vind het echt knap dat je dit doet. voor iedereen die voor dergelijke acties hun land verlaten om te helpen heb ik enorm respect. keep up the good work zou ik zeggen!

  • 25 November 2004 - 14:17

    Ballenbadje Snoezelruimte:

    Hoi Rien,

    Krijg zo juist een telefoontje van een collega van me, dat hij een badje regelt.

    Wordt zo snel mogelijk naar je toegestuurd

    Ook was er nog een collega die goeie kinderkleertjes en schoentjes heeft staan.
    Tot de leeftijd van twee jaar.

    We gaan zorgen dat het er komt

    En succes met alles van iedereen hier!!!!

    Het liefst zou MArlies het nu ff brengen hahahahah.

    Papa

  • 25 November 2004 - 20:42

    Tante Ina En Oom Bart:

    Hallo hier zijn we weer.
    Je site weer even bezocht en weer genoten van je enthousiaste mail. Bedankt. Oma leest ook mee. Prachtig werk wat je daar doet. Op een andere keer zal ik wat meer mailen. Ik kom tijd te kort. Want 5 dec. komt er ook weer aan. Als je begrijpt wat ik bedoel.
    bedoel. Deze Sint is weer aan het werk gezet.
    Groetjes van je oom en tante.

  • 25 November 2004 - 21:26

    Leonieke...:

    Hey zus... ff een kort berichie, want hebt btj druk!

    Echt supertof van je brief! kreeg m vanmiddag...echt heel erg leuk om te lezen....enne zus: tuulijk mag je t geheimpie wete als t zow was, maar tis nie zow...echt niet.... je weet wel wat ik bedoel denk ik...;-):-P

    Nou hey schat! Succes daar en hou van je he!!

    Liefs dikke knuffel Leow!

    (ps: echt tof he, al die mensen die hier meedenken en meehelpen aan spullen etc!!!!)

  • 26 November 2004 - 08:52

    Eri:

    He Rien, ziet er wel superleuk uit die kamer. Moet echt een lekker gevoel geven dat je dat voor elkaar hebt gekregen. En als je dan hoort wat mensen je willen geven. Echt super hoor. Die kids zijn idd superlief. Hoest nou met je ventje hihi

    heel dikke knuf erika

  • 27 November 2004 - 13:06

    Joël:

    he rien

    Ik wou ff zeggen, bedankt voor die mooie kaart en dan ook nog een ongestempelde kaart erbij. ik vind je site echt heel leuk. Nou enorm bedankt en tot de kerst dan Je neefje Joël

  • 27 November 2004 - 20:52

    Loek Alta:

    Beste Rieneke, Wij zijn op dit moment bij je ouders op bezoek en hebben je site bekeken. Indrukwekkend moet het zijn dat je zo bezig mag zijn. Wij wensen je veel sterkte en wijsheid toe in je werk daar ter plaatse. Veel zegen toegewenst in je werk!Hartelijke groet van Nel, Loek, Hedwig, Jikke en Maaike Alta.

  • 27 November 2004 - 20:55

    Lisette:

    haaaaay rien,leuk dat ik tenmins met je kan msnen!ik vind het jammer dat je weg bent.tot de kerst nog anderhalve maand!!!doeiii

  • 28 November 2004 - 22:04

    Oma (den Uil):

    Hoi Rieneke, hier is oma den Uil. Hoe is het met je?Uit je brieven te merken goed. Bedankt voor je brief. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik ben nu bij tante Jannie en ome Wim. We zijn naar Amstelveen naar de kerk geweest en ik ben meeegegaan om een "bakkie" te drinken (en de rest ).Ik vind het leuk om op deze manier even een berichtje door te geven.Veel liefs en een knuffel van je "omaatje".

  • 29 November 2004 - 17:08

    Natasja Van Der Boom:

    He Rien, weer allemaal positieve berichten zo te lezen. En wat tof dat het hele gezin van je zich inzet om daar allemaal spulletjes heen te krijgen!! Tof joh!! He maar je maakt mij niet wijs dat je in januari niet terug zal gaan. Volgens mij zit je daar voorlopig wel op je plekje!!!
    He sterkte met alles en ik denk aan je,
    liefs Natasja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 58670

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: