Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Rieneke Moerland - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Rieneke Moerland - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer!

Door: rieneke moerland

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

10 Februari 2005 | Roemenië, Oradea

Lieve iedereen,

Hier weer een berichtje uit het ijskoude Roemenie. Op het moment is het hier -14 en dus heel erg koud, want de gevoelstemperatuur ligt nog lager! Maar het is hier nu ook wel heel mooi hoor... er ligt nog sneeuw en het zonnetje schijnt dus je hoort me niet klagen!

Vanmorgen zijn Jantine, Thijs en Jan-Willem weer vertrokken naar Nederland. Ik vond het echt super tof dat zij hier waren. Het zegt toch wel wat als vrienden het voor je over hebben om even 3200 km te rijden om je te kunnen zien;)

We hebben echt van alles gedaan. Natuurlijk zijn we naar het kindertehuis en naar het kinderziekenhuis geweest. Nu hebben zij een klein beetje een beeld van wat ik hier doe en waarom ik hier nu eigenlijk ben. Verder hebben we ook de stad bezocht, zijn we lekker uiteten geweest, heb ik ze allerlei mooie plekjes laten zien, hebben we gekolonist tot 's avonds laat en zijn we verslaafd geraakt aan mastermind! Ik heb er onwijs van genoten en zij ook! Kijk maar eens naar al de foto's;)!

Natuurlijk was het wel heel indrukwekkend voor hun. Ik merk dat ik dan zelf ook weer heel anders tegen bepaalde zaken ga aankijken. Ik ben hier al zoveel gewend maar als je hier met nieuwe mensen bent dan springt elke zigeuner en elk persoon die eten zoekt in de prullenbak er weer uit, en dat is wel goed. Zo word je weer even met je neus op de feiten gedrukt. Niet dat ik ooit mijn ogen zal kunnen sluiten voor alle ellende die je hier tegen komt maar toch is het anders wanneer je hier al een paar maanden woont.

Toch zul je bijvoorbeeld nooit wennen aan het feit dat kinderen op straat bedelen. Meisjes met hun kleinere broertje of zusje of kinderen van 4 jaar die de hele dag nog niets gegeten hebben. Bedelen om iets te kunnen eten die dag en afhankelijk zijn van wat mensen aan je geven.... Maar er zijn ook kinderen die echt alleen geld willen hebben. Van de week had ik voor een jongentje warme broodjes gekocht maar dat wilde hij niet en werd eigenlijk boos omdat ik hem geen geld wilde geven. Moeilijk vind ik dat. Ik geef uit principe geen geld omdat ik niet wil dat ze hier drank of sigaretten voor gaan kopen (wat wel veel gebeurt). Maar er zijn ook kinderen die met een bepaald bedrag moeten thuis komen 's avonds omdat ze anders op straat kunnen slapen! Ik vind het moeilijk hoe je hier mee om moet gaan. Ik hou vast aan mijn principe om geen geld te geven maar soms knaagt het wel!

Nu gaat ook voor mij het 'gewone' leventje weer een beetje beginnen. De afgelopen weken zijn hier best druk geweest. Eerst de buufjes die hier nog maar twee weken waren en waar we volop van wilde genieten(en dat hebben we dan ook zeker gedaan: party party party!!)!

En daarna dan Jantine, Thijs en Jan-Willem die langs kwamen. Nu ook zij weer naar huis zijn ga ik vanmiddag weer werken en gaan we er weer iets van maken hier. Het is natuurlijk allemaal veranderd. Mijn werk is anders (ik werk nu 4 middagen in het ziekenhuis en 1 a 2 ochtenden in het kindertehuis) en mijn huisgenoten zijn weg en daar zijn andere meiden voor in de plaats gekomen. Het zal dus wel even wennen zijn maar het komt vast goed!

Ik ga er in elk geval voor!

Jullie horen snel weer iets van mij en ik hoop dat jullie genieten van de foto's.

Liefs Rien

P.s. Hoe vonden jullie mijn interview?

P.s. Dikke kus voor de buufjes!

  • 10 Februari 2005 - 11:36

    Marieke Lammers:

    Hoi Rieneke,wat fijn dat je zo'n goede tijd hebt gehad met de mensen uit Nl!
    De armoede zet je idd weer stil!Moeilijk om te zien hoe hun leven!Ik ben in gedacht bij je, ook biddende!Goed je op msn gesproken te hebben, gezellie!! Meis, ik mail je gauw weer!Enneu,klopt het dat er3 foto's bij dit bericht horen?Doei meissie!
    Take care!Liefs Marieke

  • 10 Februari 2005 - 17:11

    Marcel & Heleen:

    Heey Nicht,

    sjonge wat mooi om dit allemaal te lezen én te zien. Dat filmpje wat je mij stuurde was ook echt superlief. Dat je zo'n klein mensje ziet lachen!! Echt mooi! Nou nog heel veel succes daarzo.
    gr. Marcel & Heleen

  • 10 Februari 2005 - 17:22

    Marieke Lammers:

    jaaa, ik kan de foto's zien:-) Ik heb er van genoten!Wat een mooie foto's zeg Rieneke!Je straalt echt liefde naar de kinderen uit, ze boffen met jouw!!

    Liefs Marieke

  • 10 Februari 2005 - 19:19

    Mathilde:

    Wauw, wat een mooie foto's. Fijn om te zien dat de kinderen nog steeds bambix krijgen. En dat ze er van groeien.... Wat ziet je meissie er goed uit! Ik mis het wel hoor!! Maar tof dat jij mij op de hoogte kan houden!
    Liefs Mathilde

  • 11 Februari 2005 - 09:50

    Thijs & Jantine:

    heey lieve Rien!
    Jaja we zijn weer veilig thuis, we zijn nu zelf bezig met de foto`s bekijken. We hebben echt een indruk kunnen krijgen van je werk en weten nu nog beter dan eerst hoe hard het nodig is. Veel liefs van ons allemaal, en bedankt voor alles!

  • 11 Februari 2005 - 09:55

    Thuisfront:

    Hallo Rieneke Weer een heel verhaal.
    Fijn dat jullie het goed hebben gehad met elkaar.
    De foto's zal ik ff uitprinten dan kan mamma ze ook zien.
    Verder gaat hier alles zijn gangetje. Morgen(zaterdag) ga ik met Lisette naar Hattem.

    Dus daar zal je wel weer eens iets over lezen van Lisettte.

    Zeg heel veel succes daar en werk ze!

    Papa

  • 11 Februari 2005 - 18:15

    Tjits:

    ha die rien.
    Wat ontzettend leuk zeg dat je bezoek heb gehad. Hoe is het ermee verder. Ik hoop echt dat ik een beetje warmte op kan gaan sturen naar je, want ja dat is vast lekker. Stop maar kranten onder je trui, dat helpt hoor!! gewoon een kleine tip. He ik ga je snel mailen, dan hoor je de rest wel van hier en ik lees jou verhalen ook hoor. Hou vol he!!! ik bid voor je hoor. Dikke warme kus voor jou en je kindjes
    liefs tjits

  • 11 Februari 2005 - 19:07

    Heeeyyy....:

    leuk dat jantine, thijs en jan-willem zijn geweest!super leuke foto's!
    lisette

  • 12 Februari 2005 - 13:39

    Jan Willem:

    Hoi Rien,
    De terugries ging goed, we hebben er maar 19 uur over gedaan, in Hongarije was het -20C.
    Het was fijn om een paar dagen als vrienden bij elkaar te zijn, om te zien waar jij mee bezig bent, wat jij doet, de stad te bekijken maar ook elkaar beter te leren kennen en te helpen als dat nodig is.
    Het was indrukwekkend om de armoede te zien en de situatie van de kinderen op straat, in het kindertehuis en in het kindertehuis. Gelukkig zijn er voor hen nog lichtpuntjes, mensen die hun tijd en aandacht geven. Ga zo door! Het is mooi om te zien hoe goed de kinderen hierop reageren.
    Het was echt heel gaaf, bedankt voor alles!

  • 12 Februari 2005 - 15:38

    Petra:

    Ha die Rienke,
    Wat tof voor je dat alles goed is gegaan samen met je vrienden. Kun je met een blij gevoel op terug kijken. Wat ook een leuke foto's zeg en ook die van dat jochie waarvan je ziet dat de bambix helpt. (ik zal geen naam noemen, je weet vast wel over wie ik het heb)je weet wel mijn lieverdje van het ziekenhuis. Leuk om zo nog foto's te zien.
    Met mij gaat het verder best goed. Ik kan maar moeilijk wennen en heb heel veel heimwee naar Roemenie. Het weer is hier niks. Het regent en stormt de hele dag.

    Succes verder met alles en tot schrijfs maar weer.
    Groeten van petra

  • 13 Februari 2005 - 00:04

    Krizzz:

    hey rientje,
    allez goed daar nog steeds?? zo te zien wel! hier gaat het ook helemaal top enne, ik heb me lange manen eraf gehaald en rood geverft, hahaha, enne, ik heb 2 feb mijn rijbewijs gehaald! tussen riana en mij gaat het ook nog steeds top! dan ben je weer helemaal op de hoogte! een fijne tijd nog verder en spreek je snel weer!
    xxxx, kris

  • 13 Februari 2005 - 17:35

    Lisette En Tessa:

    heey rien,tessa blijft slapen!er is maandag dinsdag en woensdag vakantie bijbel club!heb er echt zin!tessa ook!:)we missen je hier heel erg.vooral de gekke melige geinige leuke maffe grapjes van grapjas rieneke!:p
    groetjes lisette en tessa

  • 16 Februari 2005 - 09:52

    Natasja:

    Hoi Rien, leuk dat het zo gezellig was met Thijs, Jantine en Jan-Willem!! De foto's geven het sfeertje wel erg goed weer.....
    He, fijn dat het nog steeds goed gaat met je. Sterkte met de koude winterdagen. Heb je al een sneeuwpop gemaakt? Dit is je kans!!!
    Je mailde trouwens over die nieuwe huisgenoten. Grappig dat ik hen ken, volgens mij weet ik inderdaad wel wie het zijn.
    He ik brei er een eind aan, liefs Natasja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 58703

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: