Speelkamer, A&A, Cursus, Beslissing, Aniko ! ! ! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Rieneke Moerland - WaarBenJij.nu Speelkamer, A&A, Cursus, Beslissing, Aniko ! ! ! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Rieneke Moerland - WaarBenJij.nu

Speelkamer, A&A, Cursus, Beslissing, Aniko ! ! !

Door: rieneke moerland

Blijf op de hoogte en volg Rieneke

14 April 2005 | Roemenië, Oradea

Lieve iedereen . . .

Hier weer een berichtje van mij. Of eigenlijk moet ik zeggen bericht want bereid je maar voor op een lang stuk. Ik heb namelijk weer veel te vertellen!

Als eerst de speelkamer .... het begint op te schieten. We hebben iemand gevonden die voor ons gaat schilderen en de elektriciteit doet (tegen een kleine vergoeding). Als dat klaar is kunnen we de vloer leggen, de boxen plaatsen en gaan inrichten ... leuk!!! Ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk wordt! Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!

Daarnaast A. Ik vertelde jullie vorige week dat het goed met hem ging maar dat hij alleen problemen had gehad met zijn ademhaling. Nu ligt hij dus weer op een andere afdeling. Hier ligt hij nu al bijna een week. Er wordt gezegd dat hij een longontsteking en bronchitis heeft en dat kan hij er nu niet bij hebben! Hij heeft juist alles nodig om aan te sterken. Hij ligt nu met zijn hoofdje onder een plastic kap en dan geven ze hem extra zuurstof. Verder krijgt hij ook medicijnen waaronder waarschijnlijk prednison. (Dat krijgen de kinderen hier vrij snel voorgeschreven.) Daarom heeft hij nu een heel dik koppie. Zo zielig .. ligt hij daar helemaal alleen. Gelukkig heb ik (brutaal als ik kan zijn) kunnen regelen dat ik hem mag opzoeken. Ik mag hem nu hier wel bambix geven en ook breng ik regelmatig luiers bij hem. Af en toe mag ik hem uit bed halen en dan ligt hij zo heerlijk een half uurtje op mijn schoot te slapen. Wat heeft dit ventje veel te voorduren .... Willen jullie voor hem blijven bidden. Hij heeft het gebed zo hard nodig!

Met het jongentje van vier, uit Leagen, ging het ook niet goed. Van het weekend wilde hij helemaal niet meer eten en moest hij aan het infuus. Ik weet niet wat voor medicijnen ze hem allemaal gaven maar veel is het wel. Meestal probeer ik te vragen welke medicijnen ze geven zodat ik ongeveer weet wat een kind mankeert. Op een gegeven moment bleef hij maar huilen... hij stopte gewoon niet meer en werd er helemaal overstuur. Uiteindelijk hebben ze hem iets rustgevends gegeven. Je zag hem in slaap vallen. Ik vond dat zo zielig... ze spoten hem gewoon plat (zo voelde dat)......
Je vraagt je dan echt af wat dit mannetje moet. Ik weet dat God een plan heeft met dit leventje. Gelukkig maar! Maar 't is soms wel moeilijk te bevatten hoe en waarom. Daarom wil ik ook voor hem jullie gebed vragen....

Vandaag hadden we cursus en morgen weer. Klinkt wel stoer he.. de organisatie die de bouw van de huisjes verzorgd hebben (House and Hope for Childeren) verzorgen ook een cursus voor ons en voor de mensen die in Leagen zelf werkte. Ze hebben namelijk wel bepaalde voorwaarden aan hun medewerkers (heeeeel goed!) en omdat wij de supervisors van hun medewerkers gaan worden kregen wij deze cursus ook aangeboden, nogmals heel goed! Hier werd ons het een en ander geleerd over de wet van de rechten van het kind, over de wetten rondom waar we wel en niet bevoegd voor zijn. Maar ook hoe we kunnen omgaan met kinderen die zichzelf slaan, of jou willen slaan etc.... Super interessant maar vooral super tof dat dit gebeurt en er zoveel hoop is nu voor de kinderen in Leagen!

Daarnaast.... ik heb een beslissing genomen!!! Ik weet wat ik ga doen volgend jaar in september! Ongeveer twee weken terug had ik contact met CBS de Korenaar. Ik wilde daar graag invallen in de maanden juni en juli. Het was nog niet zeker of ik kon invallen maar er zou naar gekeken worden. 's Avonds kreeg ik een mailtje met de vraag of ik eventueel een vervanging zou willen doen, waarschijnlijk van september tot half december. Ik heb daar het weekend over nagedacht, veel over gesproken en voor gebeden en heb het toen aangenomen. De ideale manier om het wonen en werken in Zaandam uit te proberen! Ik heb al eerder op deze school gewerkt (de school waar mijn moeder ook werkt) en had het daar super naar mijn zin! Ik was zo dankbaar. Ik had net aan Dwight, mijn baas hier, te kennen gegeven dat ik in mei hier wel echt wilde stoppen. In elk geval met het werk wat ik nu doe. En dan krijg ik na een week een baan aangeboden, terwijl er in het onderwijs heel moeilijk werk te vinden is. Heb dit echt ervaren als een duwtje wat God me geeft! Ik ben er zo dankbaar voor!
Bidden werkt!!!!

En dan nog meer goed nieuws ... ik ben weer naar Aniko geweest, hieronder de foto's. Het huisje is vreselijk, zo klein. Er is een kamer waar de het hele gezin slaapt, eet, woont ... zeg maar gewoon alles doet! Aniko heeft twee zusjes van 6 en 4 en een broertje van 3. Zulke pracht kinderen.. echt ...! Aniko was nat en zag er vies uit maar het goede nieuws is dat het wel degelijk leek alsof haar moeder echt van haar houdt! En dan vind ik het belangrijkste! Natuurlijk gun ik haar een mooi huisje, school, gewoon eten etc... maar het meest gun ik haar een moeder die van haar houdt! Een plekje waar ze hoort! Op de foto's kun je een beetje een indruk krijgen van hoe haar plekje er nu uit ziet!
Het leek wel alsof ze me een beetje herkende maar toen ze te lang bij mij op schoot zat wilde ze naar haar moeder! Ik kon wel huilen van blijdschap! Kennelijk had ze zich gehecht aan haar moeder .... en daar was ik zo blij mee!

Als het goed is ga ik nog een keer naar haar toe voor ik weer naar Nederland kom. Ik hoop dat het dan nog steeds goed met haar gaat. Willen jullie wel voor haar blijven bidden. Lopen doet ze nog steeds niet maar ze is al anderhalf! Ik hoop en bid zo dat ze dat wel zal leren en dat ze goed mag ontwikkelen.

Lieve mensen bedankt voor jullie steun , op welke manier dan ook ....

Liefs en een dikke kus

Rien

  • 14 April 2005 - 19:40

    Dag Lieve Rien,:

    Wat een verhaal weer en een foto's. Wat tof zeg dat je bij haar bent geweest, ze ziet er heel anders uit vind ik. In mijn herinnering is ze bleker en jonger. Ik heb zin om je te zien! Nog maar 2 week!

    Liefs Marinda

    PS: 3 mei theeen?!

  • 14 April 2005 - 21:27

    Esther:

    Haj nicht!
    Zo, heftig zeg,die foto's! En was is Aniko veranderd! Nou, ik spreek je snel weer een keer hè! Doeidoei, veel liefs en een dikke knuf, Es

  • 15 April 2005 - 07:53

    Hee Lieve Rien,:

    Er is weer heel wat gebeurd.. gaaf dat je naar Aniko toe kon en dat je zag dat haar moeder van haar houdt. Veel gebedspunten! Het blijft heftig daar he?! Heel veel succes nog!

    Liefs Jantine

  • 15 April 2005 - 08:31

    Marieke Lammers:

    eej meiske,tjonge,wat een foto's!Triest dat mensen zo leven he!Maar gaaf dat je zag dat er liefde was,Liefde is de bron!!! Denk aan je meis,en bid voor je!
    Liefs Marieke

  • 15 April 2005 - 20:57

    Ik Doe Mijn Ogen Dicht:

    ik doe mijn ogen dicht
    en voel Uw stralend licht
    Uw waarheid geeft mij hoop
    zolang ik op Uw pad maar loop
    en mijn leven in Uw Handen leg
    zo leidt U mij op mijn levensweg
    U vangt mij op als ik val
    en draagt mij door het diepe dal
    U houd mij altijd vast
    en neemt mij af mijn zware last
    Uw liefde blijft maar stromen
    en Uw genegenheid blijft maar komen
    en ik mag U ook vragen
    elk moment en alle dagen
    wees mijn Gids op heel mijn levensweg
    dat is wat ik in Uw Handen leg


    Dat bovenstaand gedicht ook van toepassing mag zijn in jullie situatie nu.

    Sterkte de komende dagen van ons allemaal

    Papa en natuurlijk ook Mama

  • 16 April 2005 - 11:59

    Marieke:

    Hoi Rien,
    Aniko ziet er goed uit vind ik ondanks de omstandigheden, knap van je dat je haar los kan laten terwijl je zo aan haar gehecht bent. Gefeliciteerd met je baan! Zie er naar uit weer gezellig bij elkaar te komen in juni! Ik spreek je weer op msn, kus,
    Mariek

  • 16 April 2005 - 22:23

    Margriet Bekebrede:

    Lieve Rieneke,
    Weer hevig onder de indruk ben ik van je verslag! Wat een sprekende foto's zeg. Van harte gefeliciteerd met je baan, ontzettend leuk om je straks weer in ons midden te hebben. Geniet nog van je tijd daar en ik blijf je volgen en aan je denken.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel van Margriet

  • 18 April 2005 - 10:21

    Samira:

    Hoi Rieneke,

    Wat fijn dat je nu een keuze hebt gemaakt over wat je gaat doen na mei. Weet je al welke groep je gaat doen?

    Nog twee weekjes, las ik, en dan kom je alweer terug. Maak er twee bijzondere weken van!

    Dikke knuffel,
    Sam

  • 19 April 2005 - 16:57

    Tjitske:

    ha die rien
    gefeliciteerd met je baan joh. errug leuk voor je. enne wij vinden het ook leuk hoor dat je weer terug kot, even bijbeppen.
    ijn m doet het toch wel!!! grrrr. lieve groet tjits

  • 20 April 2005 - 10:18

    Mathilde:

    Ey Rieneke,
    Leuk dat je bij Aniko geweest bent! Ze is wel weer echt een zigeuner geworden, maar ze is bij haar moeder en dat is natuurlijk het belangrijkst!
    Enne nog maar twee weken en dan komen we je op zoeken!! Gaan we weer theeen en finetties eten! Ik heb er zin in! En 7 mei wordt wel een hele speciale dag! ;)
    Liefs Mathilde

  • 20 April 2005 - 15:02

    Renske:

    Heey lieve nicht!

    Echt leuk om al die verhalen te lezen!! Ik hoop dat ik er ook een x naar toe kan maar dat wist je al he?!:P En ontzettend fijn trouwens van die baan op de Korenaar =)

    Veel liefs, Renske

    P.S. (Sorry dat ik pas zo laat een beriggie 8er laat)

  • 20 April 2005 - 20:02

    Buuf Nr. 5:

    Zal ik anders mijn verlanglijstje alvast mailen!? ;-)

  • 26 April 2005 - 06:32

    Dolly:

    Tjee Rieneke het is niet niks daar. Nu besef je weer even hoe rijk wij het hier hebben. Meis ik vind dat je onwijs je best heb gedaan, en ben ook heel blij dat je weer terug komt, ook al zal het best heel moeilijk voor je worden. Wens je nog heel veel succes. Veel liefs Dolly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rieneke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 58656

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: